Ung SciShop - Land Art för transformativt lärande

Nyckeln till transformativt lärande är att involvera hela människan, en triad bestående av intellekt, känslor och agerande, eller enklare uttryckt; huvud, hjärta och hand.

Projektet Ung SciShop utvecklades av föreningen ARNA (Art and Nature) samarbete med LUCSUS (Lunds universitetscentrum för hållbarhetsstudier) och biosfärkandidatur Storkriket under 2021 - 2024. Målet var att forma en modell som väcker barn och ungas nyfikenhet inför sambanden i naturen och ökar kunskapen om forskning som förmågan att ställa frågor för att påverka framtiden med syftet att stärka barns och ungas roll i en demokratisk samhällsutveckling.

Tillsammans med barn och unga på grundskolenivå har Ung SciShop utvecklat en modell som använder Land Art för att knyta ihop triaden av huvud-hjärta-hand till en helhet och som ligger helt i linje med rekommendationerna i EU:s ramverk för hållbarhetskompetens, GreenComp. Läs mer om detta i Ung SciShop-broschyren.

2025 kan Unesco utnämna Storkriket till biosfärområde. Vår vision är att utnämningen blir startskottet till en ungdomsinriktad plattform i biosfärområdet som arbetar för hållbarhetskompetens genom Ung SciShop-modellen och som fortsätter utvecklas innovativt i samarbete med Lunds universitet.


Läs om projektet på Ung SciShop:s hemsida

Modell med fyra steg

Ung SciShop-modellen utgår från ett temaarbete med bas i naturvetenskapliga ämnen och läroplanen för aktuell årskurs som sedan genomförs i fyra steg. Det praktiska arbetet utvecklas tillsammans med involverade lärare och kopplas ihop med lämpliga delar i GreenComp:s hållbarhetskompetenser. Läs om Ung Scishop-modellen med exempel i broschyren.